5 mar 2015

VALENCIANADA

        Coneixem la ciutat de València, però, especialment per a aquelles persones que vivim a comarques, sovint no sabem anar més enllà del centre comercial. És per això que la xarxa 1entretants ha organitzat una activitat adreçada als nostres joves que els ha de permetre saber localitzar qualsevol punt de la ciutat tot combinant els mitjans clàssics amb l’ús de les darreres tecnologies (internet mobile, geolocalització, xarxes socials, codis QR, realitat augmentada …). Una experiència basada en la Barcelonada 2.0 desenvolupada per la xarxa LaceNet del Bages (Catalunya)


        Segur que heu estat a València un munt de vegades. Però… sabríeu arribar a llocs on no heu estat mai? sabríeu eixir del centre comercial i orientar-vos? Demostreu-nos que sou capaços de desplaçar-vos per la ciutat, agafar el metro, el bus; i orientar-vos amb el mòbil, gràcies a les diverses aplicacions de geolocalització. Ho emprenem?

L’objectiu de l’activitat és, entre tots els centres participants, geolocalitzar en un únic mapa interactiu els principals punts d’interès de la ciutat.


COM?

      Es dividiràn els alumnes, en grups de 4, cercaran 5 punts concrets de la ciutat. L’activitat els ha de permetre saber localitzar qualsevol punt de la ciutat tot combinant els mitjans clàssics amb l’ús de les darreres tecnologies (internet mobile, geolocalització, xarxes socials, codis QR, realitat augmentada …). El professorat coneixerà en tot moment on es troben els alumnes mitjançant les eines de geolocalització. Els llocs que visitaran els alumnes es faran públics mitjançant la xarxa social Instagram.

Pont del Real amb diferents participants d'altres centres.

        Els joves s'han mogut solos per València entre les 9,30 i les 13,30 h. repartits en més d'un centenar de grups de quatre o cinc estudiants. Cada equip havia de localitzar quatre dels 70 punts d'interès que figuren en les 70 targetes que han dissenyat els 50 professors que participen en el projecte. Entre aquests punts hi havia monuments, hospitals, biblioteques, ponts, jardins, museus, facultats universitàries... En cadascun d'ells havien de resoldre un enigma relacionat amb la història, la ciència, la literatura o l'arquitectura.

  
Museu de Belles Arts amb les alumnes de 4t d'ESO


        En el seu recorregut havien de dissenyar una ruta lògica, a peu o en transport públic, amb el menor cost econòmic. Per això havien de conèixer la tarifes de metre o autobús, calculant si li surt a compte adquirir un bono bus en lloc del bitllet senzill i saber com comprar un, alguna cosa que segons l'Informe Trepitja no saben fer un de cada tres adolescents de 15 anys. A més, a través de Instagram i Google Maps, han georreferenciado les autofotos o «selfies» que es facin per demostrar que havien aconseguit la seva meta i al mateix temps elaborar un mapa geocolaborativo en internet.


     


 
    L'activitat ha sigut tot un èxit, acollint 735 estudiants d'Educació Secundària Obligatòria (ESO), Batxillerat i Formació Professional (FP) de 16 instituts públics i un concertat procedents de 12 municipis per participar en una original Jincana tecnològica en la qual, mòbil en mà, a més d'aprendre a moure's sols per la ciutat han geolocalizar 70 dels seus punts d'interès.

MUVIM - Lloc selecionat per a dur a terme l'activitat, on es realitzara l'inici i el final d'aquesta.







        Més informació en el periòdic digital LevanteLa Veu, o la web del nostre centre IES Jordi De Sant Jordi


2 comentarios:

  1. Este post me ha recordado una idea que escribe Alfredo Palacios en la "Guía Praxis para el profesorado de la ESO", cuando señala que en la relación entre ciudad y educación siempre se pueden encontrar dos certezas:
    - que el entorno urbano posee una inmensa influencia educativa que se expresa en multitud de facetas, ya sea como medio formal o informal, y
    - que la ciudad y la escuela no pueden darse la espalda y deben implicarse mutuamente en la tarea educativa.
    Además, como demuestra la actividad que describes, se puede hacer de forma original y utilizando los recursos propios de las nuevas tecnologías.

    ResponderEliminar