12 feb 2015

CIANOTIPIA


       Fa poc vaig tindre l'oportunitat de fer un taller especialitzat en la tècnica de la CIANOTIPIA i m'agradaria compartir amb vosaltres les meves impressions i coneixements sobre aquesta sorprenent tècnica artesanal de positivat.


       La CIANOTIPIA és un procediment de copiat de negatius que dóna com resultat imatges blaves (color cian, d'ací el nom). Com tot en la fotografia la seva explicació es basa en una reacció química descoberta en 1842 per W.Herschel. Aquest astrònom va descobrir que les sals fèrriques es tornaven salis ferroses sota l'acció de la llum. Si es barreja en certes proporcionis citrat de ferro amoniacal i ferrocianuro de potassi, es forma una sal fèrrica fotosensible que després de l'exposició a llum ultraviolada es redueix donant lloc a sal ferrosa que combinada amb el ferrocianuro de potassi forma un precipitat de ferrocianuro ferrós insoluble a l'aigua. Aquest producte final és el que es coneix com a blau de Prússia o turquesa.


       Per desenvolupar aquesta tècnica necessitem:
Reactius

  • citrat fèrric amoniacal 50g
  • ferrocianuro potásico 24g
  • aigua destil·lada
  • paper encolat
  • cristall per fer de premsa i mantenir junts el negatiu i el paper sensibilitzat.



       Abans de res, escollirem les imatges que vulguem convertir en cianotips i les invertirem per aconseguir un negatiu en blanc i negre de la grandària desitjada (aquest pas es pot fer amb photoshop). El pas final és imprimir-les en transparències ja sigui a casa o en impremta. És important que la qualitat d'impressió de l'acetat sigui bona, ja que si té gra o trama es veurà en el cianotip resultant.


       En primer lloc diluïm cadascun dels químics en dues ampolles de 200 ml cadascuna (el citrat donarà a l'aigua un color verd floridura, mentre que el ferrocianur l'acolorarà de taronja clar). A continuació agafem el mateix volum de cadascuna de les solucions i les barregem bé en un altre recipient aparti cuidant-nos molt bé que cap gota de la solució A contamini la solució B (només barregem la solució de treball que anem a utilitzar, les ampolles grans no poden barrejar-se en cap concepte). El següent pas és mullar el paper amb la mescla i deixar assecar.


Paper tintat amb la mescla dels reactius.

        Una vegada sec, col·locarem el negatiu escollit damunt del paper fotosensible i i damunt d'ell, un cristall o placa de vidre que faci de premsa. A continuació ho exposarem a la llum ultraviolada. El temps d'exposició depèn de la intensitat del sol en aquest moment pel que pot variar. En el meu cas els temps van ser de quatre minuts per als negatius més lleugers i deu minuts pels més densos (més contrastats). És important destacar que el paper sensibilitzat NOMÉS reacciona a la llum UV, per la qual cosa podem preparar el paper sota llum artificial sense cap problema.


Exposició al sol.

        Expirat el temps d'exposició, desmuntem el cristall i el negatiu i rentem el paper que en aquest moment serà d'un color gris tirant a blau amb aigua freda. Concretament farem tres rentats amb aigua freda de cinc minuts cadascun. La màgia apareix als pocs segons de submergir el paper en aigua quan aquest color indefinit que vèiem en acabar l'exposició es converteix en un blau fort preciós.


Una vegada s'hagin assecat, ja tindrem llests els nostres CIANOTIPOS. :)

Secat




Resultat


Ací adjunte un vídeo fent una explicació breu de la tècnica utilitzada







1 comentario:

  1. Que fort, just la setmana passada parlava amb el meu tutor per a realitzar aquest taller amb els meus alumnes de foto XD Està molt bé l'entrada Misifú ;)

    ResponderEliminar